Пол Финерти е преподавател и координатор по програма „Еразъм+“ в Atlas Language School (Дъблин, Ирландия). Той бе лектор на майсторски клас на тема „Изкуственият интелект в образованието“, който се състоя във ВУСИ при изключителен интерес от студенти и ученици от ПГМТ „Проф. Цветан Лазаров“ в Пловдив.
По този повод Пол Финерти даде специално интервю и отговори на няколко актуални въпроса на Студентския съвет за сайта и вестника на ВУСИ.
– Какви са впечатленията Ви от проведения майсторски клас на тема „Изкуственият интелект в образованието“ във ВУСИ в присъствието на студенти и средношколци?
– С удоволствие проведох лекцията във ВУСИ и бях много впечатлен от участието и прозренията на много от студентите и служителите на висшето училище. Въпреки че темата може да не се отнася директно до някои от гимназистите в момента, се надявам, че те са получили храна за размисъл за бъдещия им академичен път. Бих искал също да отбележа, че аудиториите във ВУСИ са много модерни и добре оборудвани – идеални за провеждане на такава лекция.
– Какви примери на успешно приложение на AI в образованието вече съществуват?
– Има много чат ботове, които са на преден план, особено ChatGPT, но не бива да се ограничаваме само с тях. Има отлични инструменти, които учителите могат да използват за създаване на учебни материали, като Magic School Twee и Gamma, както и разнообразие от приложения, които могат да създават цифрови медии от нулата, например аудио и видео.
– До каква степен AI може да замени традиционното преподаване и учене?
– Не мисля, че става дума за замяна на традиционните методи на преподаване и учене, а по-скоро за промяна на начина, по който преподавателите, студентите и учениците подхождат към лекции и уроци. Преподавателите могат да спестят време и да намерят вдъхновение, като използват ИИ в съчетание с традиционните методи, за да увеличат максимално ефективността на обучението и да се приспособят към различни стилове на учене в аудиторията и класната стая.
– Трябва ли студентите да се чувстваме застрашени от бързото развитие на AI или можем да сме спокойни с по-голямото му навлизане в човешкото ежедневие за по-улеснен живот?
– Студентите могат да използват ИИ, за да подобрят ученето си, но само ако се ангажират с учебните възможности, които ИИ предоставя, а не просто да използват лесния начин на „въведи текст, копирай, постави, предай на учителя“. ИИ може да предоставя примерни отговори и подобрения на езика, а ако студентите внимателно следят какво генерират AI инструментите, те могат да придобият знания и умения. Но това не работи, ако се фокусират само върху крайния продукт и пренебрегват процеса.
– Възможно ли е студентите да бъдем заменени от ИИ в бъдещото ни търсене на работа?
– През вековете винаги е имало елементи на замяна на хората от технологиите, например във фабрики и дори във финансови компании. Въпреки това новите технологии носят нови възможности. Най-вероятно ще има допълнителни работни места в сферата на ИИ и дигитализацията. Това е една посока, в която студентите могат да се насочат. Все пак винаги ще има нужда от лекари, адвокати, учители и инженери, така че тези основни професии остават също привлекателни за реализация.
– Според Вас в какво може да се изразява сътрудничеството между студентите на ALS и ВУСИ с цел развитие на международните студентски отношения?
– Въпреки че ALS и ВУСИ работят в малко различни кръгове, имаме обща основна цел: да подобрим академичните и професионалните умения на студенти и персонал от всички среди. Затова, независимо дали чрез мобилности или проекти, вярвам, че имаме богатство от експертиза, която можем да споделим за ползата на всички участващи в нашите организации. Това може да включва езикови курсове в Ирландия, където обучаващите се имат достъп до носители на езика, или уъркшопове в Пловдив, където участниците могат да обменят знания по различни теми.
– С какви впечатления останахте, след като разгледахте материалната база на ВУСИ и какво мислите за Пловдив?
– Приятно съм изненадан. Сградата, аудиториите, залите и специализираните кабинети са модерни и добре оборудвани, с голям фокус върху сигурността и икономиката. Радвам се, че ВУСИ силно акцентира върху практическите умения на студентите, наред с теоретичното обучение.
Що се отнася до Пловдив – Старият град е много красив, предизвиква асоциации със средновековните времена, а усещането при изкачване на стръмните пътища и гледките от високи точки на града, е удовлетворяващо. Модерната част на центъра на града запазва някои стари руини, които се съчетават добре с разнообразието от ресторанти и кафенета, а пешеходната зона на главната улица създава приятна атмосфера.